Projeky

Nauka bez świadomości jest jeno ruiną dla duszy.

Rabelais

Historia bez mitów

Termin realizacji: grudzień 2023 – listopad 2025

Celem projektu jest popularyzacja w społeczeństwie polskim interdyscyplinarnej wiedzy z dziedziny historii i

historii idei, z wybranych zagadnień dotyczących relacji między chrystianizmem a procesem sekularyzacji. W

dobie zderzeń światopoglądów jest rzeczą pożądaną, aby promować w społeczeństwie postawy wzajemnego zrozumienia poprzez "odczarowywanie" mitów i legend zarówno wokół samego chrystianizmu, jak i procesu sekularyzacji europejskiej cywilizacji. Popularyzacja podstawowych zagadnień będących przedmiotem projektu powinna przyczynić się do rozbrajania w społeczeństwie destruktywnego ładunku emocjonalnego towarzyszącego

wspomnianemu zderzeniu, będącego pochodną zniekształconej "mitami" percepcji stanowiska strony przeciwnej.

W wyniku projektu zostanie wydane pięć książek – prace Régine Pernoud, Gracchusa Babeufa, Jacquesa Heersa, Jean-Marca Ticchiego oraz Sylvaina Gouguenheima – a także powstanie 30 wykładów e-learningowych.

Rezultaty projektu przedstawione będą w zakładkach „Książki” oraz „Nagrania”.

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa w ramach programu realizowanego przez Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Społeczna odpowiedzialność nauki II”, nr projektu POPUL/SN/0384/2023/01, całkowita wartość projektu 376 623 zł, kwota dofinansowania 318 843 zł.

Grant Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki (Uniwersalia 2.2).

Tytuł projektu: Starofrancuskie powieści arturiańskie: cykl Lancelota-Graala

Czas realizacji: wrzesień 2023 – wrzesień 2028

Celem projektu jest pierwsze tłumaczenie na j. polski trzynastowiecznych francuskich powieści arturiańskich, należących do cyklu Lancelota-Graala: L’Estoire del Saint Graal, Merlin, Lancelot, La Queste del Saint Graal, La Mort le roi Artu. Są to wybitne dzieła należące do światowego dziedzictwa humanistyki, które wywarły wielki wpływ na kulturę europejską.

W wyniku projektu zostanie wydanych dziesięć książek opatrzonych komentarzami naukowymi: Historia Świętego Graala, Starofrancuska powieść o Merlinie, Starofrancuska powieść o Lancelocie (w sześciu tomach), Poszukiwanie Świętego Graala, Śmierć króla Artura.

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa w ramach programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki”, nr projektu NPRH/U22/SN/0152/2023/12, kwota dofinansowania 1 657 892 zł, całkowita wartość projektu 1 657 892 zł.

Tradycja katolicka dla wszystkich: pomniki myśli i żywe przykłady

Termin realizacji: maj – listopad 2023

Celem projektu jest upowszechnienie wytworów tradycyjnej kultury katolickiej w relacji do liturgii i hagiografii, adresowanych zarówno do dorosłych, jak i dzieci i młodzieży. Jest to projekt wydawniczy pięciu uzupełniających się publikacji, nietłumaczonych dotychczas na j. polski: dwóch syntez, analizujących zmiany w liturgii katolickiej w XX w.:

1) Ks. prof. Georg May, „Stara i nowa Msza. Status prawny ordo missae” (org.: „Die alte und die neue Messe: die Rechtslage hinsichtlich der Ordo Missae”);

2) Praca zbiorowa, „50-lecie nowej Mszy” (org. „Les 50 ans de la nouvelle messe”).

Chodzi także o trzy bogato ilustrowane francuskie komiksy:

3) Agnès Richomme (tekst) i Robert Rigot (ilustracje): „Święty Bernard z Clairvaux” (org. „Bernard, le héraut de la chrétienté”);

4) Gaston Courtois (tekst) i Robert Rigot (ilustracje), „Święty Jan Bosko” (org. „Jean Bosco, l’ami des jeunes”);

5) Agnès Richomme (tekst) i Robert Rigot (ilustracje), „Święta Tereska od Dzieciątka Jezus” (org. „Thérèse de l’Enfant-Jésus”).

W dobie postępującej sekularyzacji, można zaobserwować szersze niezrozumienie dla dawniejszych, „tradycyjnych” form życia katolickiego, nie tylko w kwestii samej liturgii, ale także w percepcji chrześcijańskiej ascezy, życia duchowego i praktyki cnót, w tym ewangelicznego modelu świętości. Wydane w projekcie pozycje, uznane za „klasykę” tematu w ich macierzystych środowiskach, upowszechnią i uzupełnią w języku polskim literaturę, która odpowiednio ilustruje wartość tegoż katolickiego dziedzictwa kulturowego w jego historycznej, tj. tradycyjnej optyce.

Rezultaty projektu przedstawione będą w zakładkach „Książki” oraz „Nagrania”.

Projekt dofinansowany ze środków Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Paderewskiego w ramach Funduszu Patriotycznego, całkowita wartość projektu 160 000 zł, kwota dofinansowania 160 000 zł.

Filozofia społeczeństwu

Termin realizacji: grudzień 2022 – listopad 2024

Celem projektu jest popularno-naukowe krzewienie w społeczeństwie polskim podstaw i dorobku filozofii realistycznej w wydaniu arystotelesowsko-tomistycznym. W dobie dyskursu społecznego, medialnego i rozrywkowego zdominowanych przekazem emocjonalnym powrót do zasad i nawyku myślenia racjonalnego jest z jednej strony wymogiem antropologicznym (godność człowieka jako animale rationale), a z drugiej warunkiem sine qua non autentycznego dialogu społecznego, leżącego u podstaw państwa demokratycznego.

Cel projektu zostanie osiągnięty dzięki wydaniu dziesięciu książek, w tym dziewięciu tłumaczonych po raz pierwszy na język polski, i rozpowszechnienie pozycji autorstwa Edwarda Fesera, Rogera Verneaux, Marcela de Corte’a, Sylvaina Gouguenheima, Réginalda Garrigou-Lagrange’a OP oraz Jacka Woronieckiego OP, a także dzięki realizacji 60 wykładów e-learningowych stanowiących wprowadzenie do filozofii realistycznej. Rezultaty projektu przedstawione będą w zakładkach „Książki” oraz „Nagrania”.

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa w ramach programu realizowanego przez Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Społeczna Odpowiedzialność Nauki”, nr projektu SONP/SN/550943/2022, całkowita wartość projektu 667 408 zł, kwota dofinansowania 600 000 zł.

Fundamenty Europy w perspektywie francuskiej szkoły historycznej

Termin realizacji: grudzień 2021 – listopad 2023

Celem projektu było poszerzenie i pogłębienie percepcji procesu tworzenia się cywilizacji zachodniej, do której w sposób niezaprzeczalny należy także Polska, poprzez popularyzację w polskim środowisku naukowym oraz szeroko rozumianym społeczeństwie dotychczas nieznanego dorobku naukowego pewnej francuskiej szkoły historycznej, charakteryzującej się poszanowaniem dziedzictwa – w tym dziedzictwa chrześcijańskiego – rozumianego w sposób całościowy i ciągły, co wyróżnia ją od częstego w nauce czysto racjonalistycznego i pozytywistycznego spojrzenia na dzieje Europy.

Cel projektu został osiągnięty dzięki realizacji trzech uzupełniających się tematycznie modułów e-learningowych, na które składa się łącznie 180 wykładów, nagranych przez polskich naukowców, obejmujących okres formowania się tożsamości europejskiej od starożytności po czasy współczesne oraz dzięki realizacji siedmiu przekładów, po raz pierwszy na język polski, i upowszechnieniu pozycji autorstwa: Régine Pernoud (kustosz w Bibliotece Arsenału w Paryżu), „Blask średniowiecza”; René Grousseta (członka prestiżowej Akademii Francuskiej), „Epopeja krucjat”; Xaviera Martina (profesora Uniwersytetu w Angers), „Wolter niepoznany” i „Rewolucja Francuska a natura ludzka”; Anne Bernet (laureatki wielu nagród historycznych), „Święty Ambroży i jego czasy”, „Chrześcijanie w Cesarstwie Rzymskim” oraz „Madame Elżbieta”.

Rezultaty projektu przedstawione są w zakładkach „Książki” oraz „Nagrania”.

Poprzez wspomniane realizacje, oprócz ogólnopolskiej (również wśród Polonii) popularyzacji wiedzy natury humanistycznej, celem projektu było także zwiększenie w Polsce poczucia tożsamości europejskiej oraz promowanie myślenia o wspólnych związkach.

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa w ramach programu realizowanego przez Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Społeczna Odpowiedzialność Nauki”, nr projektu SONP/SN/514927/2021, całkowita wartość projektu 888 893 zł, kwota dofinansowania 800 000 zł.

Katolicka myśl społeczna: pomniki, przykłady, kierunki rozwoju dla Polski

Termin realizacji: czerwiec – grudzień 2021

W ramach projektu dokumentującego i popularyzującego wiedzę z zakresu katolickiej nauki społecznej wydano siedem publikacji, z czego cztery pozycje tłumaczone po raz pierwszy na język polski: „Katechizm katolicki dziecka polskiego”; o. Augustin Berthe CSsR, „Gabriel García Moreno”; Wojciech Golonka, „G.K. Chesterton, Polska i polityka”; Jean Ousset, „Aby On Królował!”; Jean Ousset, „Działanie”; Jean Ousset, „Marksizm i Rewolucja”; o. Jacek Woroniecki OP, „Państwo i szkoła. Rozprawa z etatyzmem kulturalnym”.

Przy udziale polskich badaczy zrealizowano również dwadzieścia nagrań ilustrujących zagadnienia i postacie związane z katolicką nauką społeczną: „Wstęp do katolickiej nauki społecznej”; „Syllabus i Quanta Cura”; „Spór o liberalizm”; „Immortale Dei”; „Rerum novarum”; „Notre charge apostolique – list o błędach Sillonu”; „Quas primas”; „Divini illius Magistri”; „Divini Redemptoris”; „Mit Brennender Sorge”; „Jean Ousset” (dwa wykłady); „Gabriel Garcia Moreno”; „António de Oliveira Salazar”; „G.K. Chesterton” (dwa wykłady); „O. Jacek Woroniecki OP” (dwa wykłady); „Adam Doboszyński”; „Druga konspiracja a państwo katolickie”.

Rezultaty projektu przedstawione są w zakładkach „Książki” oraz „Nagrania”.

Wartość zadania:

399 405 zł. Projekt sfinansowano w całości ze środków Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego w ramach Funduszu Patriotycznego.


Tradycja katolicka dla wszystkich: pomniki myśli i żywe przykłady

Termin realizacji: maj – listopad 2023

Celem projektu jest upowszechnienie wytworów tradycyjnej kultury katolickiej w relacji do liturgii i hagiografii, adresowanych zarówno do dorosłych, jak i dzieci i młodzieży. Jest to projekt wydawniczy pięciu uzupełniających się publikacji, nietłumaczonych dotychczas na j. polski: dwóch syntez, analizujących zmiany w liturgii katolickiej w XX w.:

1) Ks. prof. Georg May, „Stara i nowa Msza. Status prawny ordo missae” (org.: „Die alte und die neue Messe: die Rechtslage hinsichtlich der Ordo Missae”);

2) Praca zbiorowa, „50-lecie nowej Mszy” (org. „Les 50 ans de la nouvelle messe”).

Chodzi także o trzy bogato ilustrowane francuskie komiksy:

3) Agnès Richomme (tekst) i Robert Rigot (ilustracje): „Święty Bernard z Clairvaux” (org. „Bernard, le héraut de la chrétienté”);

4) Gaston Courtois (tekst) i Robert Rigot (ilustracje), „Święty Jan Bosko” (org. „Jean Bosco, l’ami des jeunes”);

5) Agnès Richomme (tekst) i Robert Rigot (ilustracje), „Święta Tereska od Dzieciątka Jezus” (org. „Thérèse de l’Enfant-Jésus”).

W dobie postępującej sekularyzacji, można zaobserwować szersze niezrozumienie dla dawniejszych, „tradycyjnych” form życia katolickiego, nie tylko w kwestii samej liturgii, ale także w percepcji chrześcijańskiej ascezy, życia duchowego i praktyki cnót, w tym ewangelicznego modelu świętości. Wydane w projekcie pozycje, uznane za „klasykę” tematu w ich macierzystych środowiskach, upowszechnią i uzupełnią w języku polskim literaturę, która odpowiednio ilustruje wartość tegoż katolickiego dziedzictwa kulturowego w jego historycznej, tj. tradycyjnej optyce.

Rezultaty projektu przedstawione będą w zakładkach „Książki” oraz „Nagrania”.

Projekt dofinansowany ze środków Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Paderewskiego w ramach Funduszu Patriotycznego, całkowita wartość projektu 160 000 zł, kwota dofinansowania 160 000 zł.

Filozofia społeczeństwu

Termin realizacji: grudzień 2022 – listopad 2024

Celem projektu jest popularno-naukowe krzewienie w społeczeństwie polskim podstaw i dorobku filozofii realistycznej w wydaniu arystotelesowsko-tomistycznym. W dobie dyskursu społecznego, medialnego i rozrywkowego zdominowanych przekazem emocjonalnym powrót do zasad i nawyku myślenia racjonalnego jest z jednej strony wymogiem antropologicznym (godność człowieka jako animale rationale), a z drugiej warunkiem sine qua non autentycznego dialogu społecznego, leżącego u podstaw państwa demokratycznego.

Cel projektu zostanie osiągnięty dzięki wydaniu dziesięciu książek, w tym dziewięciu tłumaczonych po raz pierwszy na język polski, i rozpowszechnienie pozycji autorstwa Edwarda Fesera, Rogera Verneaux, Marcela de Corte’a, Sylvaina Gouguenheima, Réginalda Garrigou-Lagrange’a OP oraz Jacka Woronieckiego OP, a także dzięki realizacji 60 wykładów e-learningowych stanowiących wprowadzenie do filozofii realistycznej. Rezultaty projektu przedstawione będą w zakładkach „Książki” oraz „Nagrania”.

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa w ramach programu realizowanego przez Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Społeczna Odpowiedzialność Nauki”, nr projektu SONP/SN/550943/2022, całkowita wartość projektu 667 408 zł, kwota dofinansowania 600 000 zł.

Fundamenty Europy w perspektywie francuskiej szkoły historycznej

Termin realizacji: grudzień 2021 – listopad 2023

Celem projektu jest poszerzenie i pogłębienie percepcji procesu tworzenia się cywilizacji zachodniej, do której w sposób niezaprzeczalny należy także Polska, poprzez popularyzację w polskim środowisku naukowym oraz szeroko rozumianym społeczeństwie dotychczas nieznanego dorobku naukowego pewnej francuskiej szkoły historycznej, charakteryzującej się poszanowaniem dziedzictwa – w tym dziedzictwa chrześcijańskiego – rozumianego w sposób całościowy i ciągły, co wyróżnia ją od częstego w nauce czysto racjonalistycznego i pozytywistycznego spojrzenia na dzieje Europy.

Cel projektu zostanie osiągnięty dzięki realizacji siedmiu przekładów, po raz pierwszy na język polski, i rozpowszechnieniu pozycji autorstwa René Grousseta (członka prestiżowej Akademii Francuskiej), Régine Pernoud (kustosz w Bibliotece Arsenału w Paryżu), Xaviera Martina (profesora Uniwersytetu w Angers) i Anne Bernet (laureatki wielu nagród historycznych) oraz dzięki realizacji trzech uzupełniających się tematycznie modułów e-learningowych, złożonych każdy z serii 60 wykładów, nagranych przez polskich naukowców, obejmujących okres formowania się tożsamości europejskiej od starożytności po czasy współczesne. Rezultaty projektu przedstawione będą w zakładkach „Książki” oraz „Nagrania”.

Poprzez wspomniane realizacje, oprócz ogólnopolskiej (również wśród Polonii) popularyzacji wiedzy

natury humanistycznej, celem projektu jest także zwiększenie w Polsce poczucia tożsamości europejskiej oraz promowanie myślenia o wspólnych związkach.

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa w ramach programu realizowanego przez Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Społeczna Odpowiedzialność Nauki”, nr projektu SONP/SN/514927/2021, całkowita wartość projektu 888 893 zł, kwota dofinansowania 800 000 zł.

Katolicka myśl społeczna: pomniki, przykłady, kierunki rozwoju dla Polski

Termin realizacji: czerwiec – grudzień 2021

W ramach projektu dokumentującego i popularyzującego wiedzę z zakresu katolickiej nauki społecznej wydano siedem publikacji, z czego cztery pozycje tłumaczone po raz pierwszy na język polski: „Katechizm katolicki dziecka polskiego”; o. Augustin Berthe CSsR, „Gabriel García Moreno”; Wojciech Golonka, „G.K. Chesterton, Polska i polityka”; Jean Ousset, „Aby On Królował!”; Jean Ousset, „Działanie”; Jean Ousset, „Marksizm i Rewolucja”; o. Jacek Woroniecki OP, „Państwo i szkoła. Rozprawa z etatyzmem kulturalnym”.

Przy udziale polskich badaczy zrealizowano również dwadzieścia nagrań ilustrujących zagadnienia i postacie związane z katolicką nauką społeczną: „Wstęp do katolickiej nauki społecznej”; „Syllabus i Quanta Cura”; „Spór o liberalizm”; „Immortale Dei”; „Rerum novarum”; „Notre charge apostolique – list o błędach Sillonu”; „Quas primas”; „Divini illius Magistri”; „Divini Redemptoris”; „Mit Brennender Sorge”; „Jean Ousset” (dwa wykłady); „Gabriel Garcia Moreno”; „António de Oliveira Salazar”; „G.K. Chesterton” (dwa wykłady); „O. Jacek Woroniecki OP” (dwa wykłady); „Adam Doboszyński”; „Druga konspiracja a państwo katolickie”.

Rezultaty projektu przedstawione są w zakładkach „Książki” oraz „Nagrania”.

Wartość zadania:

399 405 zł. Projekt sfinansowano w całości ze środków Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego w ramach Funduszu Patriotycznego.


Tradycja katolicka dla wszystkich: pomniki myśli i żywe przykłady

Termin realizacji: maj – listopad 2023

Celem projektu jest upowszechnienie wytworów tradycyjnej kultury katolickiej w relacji do liturgii i hagiografii, adresowanych zarówno do dorosłych, jak i dzieci i młodzieży. Jest to projekt wydawniczy pięciu uzupełniających się publikacji, nietłumaczonych dotychczas na j. polski: dwóch syntez, analizujących zmiany w liturgii katolickiej w XX w.:

1) Ks. prof. Georg May, „Stara i nowa Msza. Status prawny ordo missae” (org.: „Die alte und die neue Messe: die Rechtslage hinsichtlich der Ordo Missae”);

2) Praca zbiorowa, „50-lecie nowej Mszy” (org. „Les 50 ans de la nouvelle messe”).

Chodzi także o trzy bogato ilustrowane francuskie komiksy:

3) Agnès Richomme (tekst) i Robert Rigot (ilustracje): „Święty Bernard z Clairvaux” (org. „Bernard, le héraut de la chrétienté”);

4) Gaston Courtois (tekst) i Robert Rigot (ilustracje), „Święty Jan Bosko” (org. „Jean Bosco, l’ami des jeunes”);

5) Agnès Richomme (tekst) i Robert Rigot (ilustracje), „Święta Tereska od Dzieciątka Jezus” (org. „Thérèse de l’Enfant-Jésus”).

W dobie postępującej sekularyzacji, można zaobserwować szersze niezrozumienie dla dawniejszych, „tradycyjnych” form życia katolickiego, nie tylko w kwestii samej liturgii, ale także w percepcji chrześcijańskiej ascezy, życia duchowego i praktyki cnót, w tym ewangelicznego modelu świętości. Wydane w projekcie pozycje, uznane za „klasykę” tematu w ich macierzystych środowiskach, upowszechnią i uzupełnią w języku polskim literaturę, która odpowiednio ilustruje wartość tegoż katolickiego dziedzictwa kulturowego w jego historycznej, tj. tradycyjnej optyce.

Rezultaty projektu przedstawione będą w zakładkach „Książki” oraz „Nagrania”.

Projekt dofinansowany ze środków Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Paderewskiego w ramach Funduszu Patriotycznego, całkowita wartość projektu 160 000 zł, kwota dofinansowania 160 000 zł.

Filozofia społeczeństwu

Termin realizacji: grudzień 2022 – listopad 2024

Celem projektu jest popularno-naukowe krzewienie w społeczeństwie polskim podstaw i dorobku filozofii realistycznej w wydaniu arystotelesowsko-tomistycznym. W dobie dyskursu społecznego, medialnego i rozrywkowego zdominowanych przekazem emocjonalnym powrót do zasad i nawyku myślenia racjonalnego jest z jednej strony wymogiem antropologicznym (godność człowieka jako animale rationale), a z drugiej warunkiem sine qua non autentycznego dialogu społecznego, leżącego u podstaw państwa demokratycznego.

Cel projektu zostanie osiągnięty dzięki wydaniu dziesięciu książek, w tym dziewięciu tłumaczonych po raz pierwszy na język polski, i rozpowszechnienie pozycji autorstwa Edwarda Fesera, Rogera Verneaux, Marcela de Corte’a, Sylvaina Gouguenheima, Réginalda Garrigou-Lagrange’a OP oraz Jacka Woronieckiego OP, a także dzięki realizacji 60 wykładów e-learningowych stanowiących wprowadzenie do filozofii realistycznej. Rezultaty projektu przedstawione będą w zakładkach „Książki” oraz „Nagrania”.

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa w ramach programu realizowanego przez Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Społeczna Odpowiedzialność Nauki”, nr projektu SONP/SN/550943/2022, całkowita wartość projektu 667 408 zł, kwota dofinansowania 600 000 zł.

Fundamenty Europy w perspektywie francuskiej szkoły historycznej

Termin realizacji: grudzień 2021 – listopad 2023

Celem projektu jest poszerzenie i pogłębienie percepcji procesu tworzenia się cywilizacji zachodniej, do której w sposób niezaprzeczalny należy także Polska, poprzez popularyzację w polskim środowisku naukowym oraz szeroko rozumianym społeczeństwie dotychczas nieznanego dorobku naukowego pewnej francuskiej szkoły historycznej, charakteryzującej się poszanowaniem dziedzictwa – w tym dziedzictwa chrześcijańskiego – rozumianego w sposób całościowy i ciągły, co wyróżnia ją od częstego w nauce czysto racjonalistycznego i pozytywistycznego spojrzenia na dzieje Europy.

Cel projektu zostanie osiągnięty dzięki realizacji siedmiu przekładów, po raz pierwszy na język polski, i rozpowszechnieniu pozycji autorstwa René Grousseta (członka prestiżowej Akademii Francuskiej), Régine Pernoud (kustosz w Bibliotece Arsenału w Paryżu), Xaviera Martina (profesora Uniwersytetu w Angers) i Anne Bernet (laureatki wielu nagród historycznych) oraz dzięki realizacji trzech uzupełniających się tematycznie modułów e-learningowych, złożonych każdy z serii 60 wykładów, nagranych przez polskich naukowców, obejmujących okres formowania się tożsamości europejskiej od starożytności po czasy współczesne. Rezultaty projektu przedstawione będą w zakładkach „Książki” oraz „Nagrania”.

Poprzez wspomniane realizacje, oprócz ogólnopolskiej (również wśród Polonii) popularyzacji wiedzy

natury humanistycznej, celem projektu jest także zwiększenie w Polsce poczucia tożsamości europejskiej oraz promowanie myślenia o wspólnych związkach.

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa w ramach programu realizowanego przez Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Społeczna Odpowiedzialność Nauki”, nr projektu SONP/SN/514927/2021, całkowita wartość projektu 888 893 zł, kwota dofinansowania 800 000 zł.

Katolicka myśl społeczna: pomniki, przykłady, kierunki rozwoju dla Polski

Termin realizacji: czerwiec – grudzień 2021

W ramach projektu dokumentującego i popularyzującego wiedzę z zakresu katolickiej nauki społecznej wydano siedem publikacji, z czego cztery pozycje tłumaczone po raz pierwszy na język polski: „Katechizm katolicki dziecka polskiego”; o. Augustin Berthe CSsR, „Gabriel García Moreno”; Wojciech Golonka, „G.K. Chesterton, Polska i polityka”; Jean Ousset, „Aby On Królował!”; Jean Ousset, „Działanie”; Jean Ousset, „Marksizm i Rewolucja”; o. Jacek Woroniecki OP, „Państwo i szkoła. Rozprawa z etatyzmem kulturalnym”.

Przy udziale polskich badaczy zrealizowano również dwadzieścia nagrań ilustrujących zagadnienia i postacie związane z katolicką nauką społeczną: „Wstęp do katolickiej nauki społecznej”; „Syllabus i Quanta Cura”; „Spór o liberalizm”; „Immortale Dei”; „Rerum novarum”; „Notre charge apostolique – list o błędach Sillonu”; „Quas primas”; „Divini illius Magistri”; „Divini Redemptoris”; „Mit Brennender Sorge”; „Jean Ousset” (dwa wykłady); „Gabriel Garcia Moreno”; „António de Oliveira Salazar”; „G.K. Chesterton” (dwa wykłady); „O. Jacek Woroniecki OP” (dwa wykłady); „Adam Doboszyński”; „Druga konspiracja a państwo katolickie”.

Rezultaty projektu przedstawione są w zakładkach „Książki” oraz „Nagrania”.

Wartość zadania:

399 405 zł. Projekt sfinansowano w całości ze środków Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego w ramach Funduszu Patriotycznego.


Tradycja katolicka dla wszystkich: pomniki myśli i żywe przykłady

Termin realizacji: maj – listopad 2023

Celem projektu jest upowszechnienie wytworów tradycyjnej kultury katolickiej w relacji do liturgii i hagiografii, adresowanych zarówno do dorosłych, jak i dzieci i młodzieży. Jest to projekt wydawniczy pięciu uzupełniających się publikacji, nietłumaczonych dotychczas na j. polski: dwóch syntez, analizujących zmiany w liturgii katolickiej w XX w.:

1) Ks. prof. Georg May, „Stara i nowa Msza. Status prawny ordo missae” (org.: „Die alte und die neue Messe: die Rechtslage hinsichtlich der Ordo Missae”);

2) Praca zbiorowa, „50-lecie nowej Mszy” (org. „Les 50 ans de la nouvelle messe”).

Chodzi także o trzy bogato ilustrowane francuskie komiksy:

3) Agnès Richomme (tekst) i Robert Rigot (ilustracje): „Święty Bernard z Clairvaux” (org. „Bernard, le héraut de la chrétienté”);

4) Gaston Courtois (tekst) i Robert Rigot (ilustracje), „Święty Jan Bosko” (org. „Jean Bosco, l’ami des jeunes”);

5) Agnès Richomme (tekst) i Robert Rigot (ilustracje), „Święta Tereska od Dzieciątka Jezus” (org. „Thérèse de l’Enfant-Jésus”).

W dobie postępującej sekularyzacji, można zaobserwować szersze niezrozumienie dla dawniejszych, „tradycyjnych” form życia katolickiego, nie tylko w kwestii samej liturgii, ale także w percepcji chrześcijańskiej ascezy, życia duchowego i praktyki cnót, w tym ewangelicznego modelu świętości. Wydane w projekcie pozycje, uznane za „klasykę” tematu w ich macierzystych środowiskach, upowszechnią i uzupełnią w języku polskim literaturę, która odpowiednio ilustruje wartość tegoż katolickiego dziedzictwa kulturowego w jego historycznej, tj. tradycyjnej optyce.

Rezultaty projektu przedstawione będą w zakładkach „Książki” oraz „Nagrania”.

Projekt dofinansowany ze środków Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Paderewskiego w ramach Funduszu Patriotycznego, całkowita wartość projektu 160 000 zł, kwota dofinansowania 160 000 zł.

Filozofia społeczeństwu

Termin realizacji: grudzień 2022 – listopad 2024

Celem projektu jest popularno-naukowe krzewienie w społeczeństwie polskim podstaw i dorobku filozofii realistycznej w wydaniu arystotelesowsko-tomistycznym. W dobie dyskursu społecznego, medialnego i rozrywkowego zdominowanych przekazem emocjonalnym powrót do zasad i nawyku myślenia racjonalnego jest z jednej strony wymogiem antropologicznym (godność człowieka jako animale rationale), a z drugiej warunkiem sine qua non autentycznego dialogu społecznego, leżącego u podstaw państwa demokratycznego.

Cel projektu zostanie osiągnięty dzięki wydaniu dziesięciu książek, w tym dziewięciu tłumaczonych po raz pierwszy na język polski, i rozpowszechnienie pozycji autorstwa Edwarda Fesera, Rogera Verneaux, Marcela de Corte’a, Sylvaina Gouguenheima, Réginalda Garrigou-Lagrange’a OP oraz Jacka Woronieckiego OP, a także dzięki realizacji 60 wykładów e-learningowych stanowiących wprowadzenie do filozofii realistycznej. Rezultaty projektu przedstawione będą w zakładkach „Książki” oraz „Nagrania”.

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa w ramach programu realizowanego przez Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Społeczna Odpowiedzialność Nauki”, nr projektu SONP/SN/550943/2022, całkowita wartość projektu 667 408 zł, kwota dofinansowania 600 000 zł.

Fundamenty Europy w perspektywie francuskiej szkoły historycznej

Termin realizacji: grudzień 2021 – listopad 2023

Celem projektu jest poszerzenie i pogłębienie percepcji procesu tworzenia się cywilizacji zachodniej, do której w sposób niezaprzeczalny należy także Polska, poprzez popularyzację w polskim środowisku naukowym oraz szeroko rozumianym społeczeństwie dotychczas nieznanego dorobku naukowego pewnej francuskiej szkoły historycznej, charakteryzującej się poszanowaniem dziedzictwa – w tym dziedzictwa chrześcijańskiego – rozumianego w sposób całościowy i ciągły, co wyróżnia ją od częstego w nauce czysto racjonalistycznego i pozytywistycznego spojrzenia na dzieje Europy.

Cel projektu zostanie osiągnięty dzięki realizacji siedmiu przekładów, po raz pierwszy na język polski, i rozpowszechnieniu pozycji autorstwa René Grousseta (członka prestiżowej Akademii Francuskiej), Régine Pernoud (kustosz w Bibliotece Arsenału w Paryżu), Xaviera Martina (profesora Uniwersytetu w Angers) i Anne Bernet (laureatki wielu nagród historycznych) oraz dzięki realizacji trzech uzupełniających się tematycznie modułów e-learningowych, złożonych każdy z serii 60 wykładów, nagranych przez polskich naukowców, obejmujących okres formowania się tożsamości europejskiej od starożytności po czasy współczesne. Rezultaty projektu przedstawione będą w zakładkach „Książki” oraz „Nagrania”.

Poprzez wspomniane realizacje, oprócz ogólnopolskiej (również wśród Polonii) popularyzacji wiedzy

natury humanistycznej, celem projektu jest także zwiększenie w Polsce poczucia tożsamości europejskiej oraz promowanie myślenia o wspólnych związkach.

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa w ramach programu realizowanego przez Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Społeczna Odpowiedzialność Nauki”, nr projektu SONP/SN/514927/2021, całkowita wartość projektu 888 893 zł, kwota dofinansowania 800 000 zł.

Katolicka myśl społeczna: pomniki, przykłady, kierunki rozwoju dla Polski

Termin realizacji: czerwiec – grudzień 2021

W ramach projektu dokumentującego i popularyzującego wiedzę z zakresu katolickiej nauki społecznej wydano siedem publikacji, z czego cztery pozycje tłumaczone po raz pierwszy na język polski: „Katechizm katolicki dziecka polskiego”; o. Augustin Berthe CSsR, „Gabriel García Moreno”; Wojciech Golonka, „G.K. Chesterton, Polska i polityka”; Jean Ousset, „Aby On Królował!”; Jean Ousset, „Działanie”; Jean Ousset, „Marksizm i Rewolucja”; o. Jacek Woroniecki OP, „Państwo i szkoła. Rozprawa z etatyzmem kulturalnym”.

Przy udziale polskich badaczy zrealizowano również dwadzieścia nagrań ilustrujących zagadnienia i postacie związane z katolicką nauką społeczną: „Wstęp do katolickiej nauki społecznej”; „Syllabus i Quanta Cura”; „Spór o liberalizm”; „Immortale Dei”; „Rerum novarum”; „Notre charge apostolique – list o błędach Sillonu”; „Quas primas”; „Divini illius Magistri”; „Divini Redemptoris”; „Mit Brennender Sorge”; „Jean Ousset” (dwa wykłady); „Gabriel Garcia Moreno”; „António de Oliveira Salazar”; „G.K. Chesterton” (dwa wykłady); „O. Jacek Woroniecki OP” (dwa wykłady); „Adam Doboszyński”; „Druga konspiracja a państwo katolickie”.

Rezultaty projektu przedstawione są w zakładkach „Książki” oraz „Nagrania”.

Wartość zadania:

399 405 zł. Projekt sfinansowano w całości ze środków Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego w ramach Funduszu Patriotycznego.


Fundamenty Europy w perspektywie francuskiej szkoły historycznej

Termin realizacji: grudzień 2021 – listopad 2023

Celem projektu jest poszerzenie i pogłębienie percepcji procesu tworzenia się cywilizacji zachodniej, do której w sposób niezaprzeczalny należy także Polska, poprzez

popularyzację w polskim środowisku naukowym oraz szeroko rozumianym społeczeństwie dotychczas nieznanego dorobku naukowego pewnej francuskiej szkoły historycznej, charakteryzującej się poszanowaniem dziedzictwa – w tym dziedzictwa chrześcijańskiego – rozumianego w sposób całościowy i ciągły, co wyróżnia ją od częstego w nauce czysto racjonalistycznego i pozytywistycznego spojrzenia na dzieje Europy.

Cel projektu zostanie osiągnięty dzięki realizacji siedmiu przekładów, po raz pierwszy na język polski, i rozpowszechnieniu pozycji autorstwa René Grousseta (członka prestiżowej Akademii Francuskiej), Régine Pernoud (kustosz w Bibliotece Arsenału w Paryżu), Xaviera Martina (profesora Uniwersytetu w Angers) i Anne Bernet (laureatki wielu nagród historycznych) oraz dzięki realizacji trzech uzupełniających się tematycznie modułów e-learningowych, złożonych każdy z serii 60 wykładów, nagranych przez polskich naukowców, obejmujących okres formowania się tożsamości europejskiej od starożytności po czasy współczesne. Rezultaty projektu przedstawione będą w zakładkach „Książki” oraz „Nagrania”.

Poprzez wspomniane realizacje, oprócz ogólnopolskiej (również wśród Polonii) popularyzacji wiedzy

natury humanistycznej, celem projektu jest także zwiększenie w Polsce poczucia tożsamości europejskiej oraz promowanie myślenia o wspólnych związkach.

Wartość zadania: 888 893 zł, wartość dofinansowania ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki 800 000 zł.

Katolicka myśl społeczna: pomniki, przykłady, kierunki rozwoju dla Polski

Termin realizacji: czerwiec – grudzień 2021

W ramach projektu dokumentującego i popularyzującego wiedzę z zakresu katolickiej nauki społecznej wydano siedem publikacji, z czego cztery pozycje tłumaczone po raz pierwszy na język polski: „Katechizm katolicki dziecka polskiego”; o. Augustin Berthe CSsR, „Gabriel García Moreno”; Wojciech Golonka, „G.K. Chesterton, Polska i polityka”; Jean Ousset, „Aby On Królował!”; Jean Ousset, „Działanie”; Jean Ousset, „Marksizm i Rewolucja”; o. Jacek Woroniecki OP, „Państwo i szkoła. Rozprawa z etatyzmem kulturalnym”.

Przy udziale polskich badaczy zrealizowano również dwadzieścia nagrań ilustrujących zagadnienia i postacie związane z katolicką nauką społeczną: „Wstęp do katolickiej nauki społecznej”; „Syllabus i Quanta Cura”; „Spór o liberalizm”; „Immortale Dei”; „Rerum novarum”; „Notre charge apostolique – list o błędach Sillonu”; „Quas primas”; „Divini illius Magistri”; „Divini Redemptoris”; „Mit Brennender Sorge”; „Jean Ousset” (dwa wykłady); „Gabriel Garcia Moreno”; „António de Oliveira Salazar”; „G.K. Chesterton” (dwa wykłady); „O. Jacek Woroniecki OP” (dwa wykłady); „Adam Doboszyński”; „Druga konspiracja a państwo katolickie”.

Rezultaty projektu przedstawione są w zakładkach „Książki” oraz „Nagrania”.

Wartość zadania:

399 405 zł. Projekt sfinansowano w całości ze środków Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego w ramach Funduszu Patriotycznego.