Nauka bez świadomości jest jeno ruiną dla duszy.
Rabelais
Filozofia społeczeństwu
Termin realizacji: grudzień 2022 – listopad 2024
Celem projektu jest popularno-naukowe krzewienie w społeczeństwie polskim podstaw i dorobku filozofii realistycznej w wydaniu arystotelesowsko-tomistycznym. W dobie dyskursu społecznego, medialnego i rozrywkowego zdominowanych przekazem emocjonalnym powrót do zasad i nawyku myślenia racjonalnego jest z jednej strony wymogiem antropologicznym (godność człowieka jako animale rationale), a z drugiej warunkiem sine qua non autentycznego dialogu społecznego, leżącego u podstaw państwa demokratycznego.
Cel projektu zostanie osiągnięty dzięki wydaniu dziesięciu książek, w tym dziewięciu tłumaczonych po raz pierwszy na język polski, i rozpowszechnienie pozycji autorstwa Edwarda Fesera, Rogera Verneaux, Marcela de Corte’a, Sylvaina Gouguenheima, Réginalda Garrigou-Lagrange’a OP oraz Jacka Woronieckiego OP, a także dzięki realizacji 60 wykładów e-learningowych stanowiących wprowadzenie do filozofii realistycznej. Rezultaty projektu przedstawione będą w zakładkach „Książki” oraz „Nagrania”.
Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa w ramach programu realizowanego przez Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Społeczna Odpowiedzialność Nauki”, nr projektu SONP/SN/550943/2022, całkowita wartość projektu 667 408 zł, kwota dofinansowania 600 000 zł.
Fundamenty Europy w perspektywie francuskiej szkoły historycznej
Termin realizacji: grudzień 2021 – listopad 2023
Celem projektu jest poszerzenie i pogłębienie percepcji procesu tworzenia się cywilizacji zachodniej, do której w sposób niezaprzeczalny należy także Polska, poprzez
popularyzację w polskim środowisku naukowym oraz szeroko rozumianym społeczeństwie dotychczas nieznanego dorobku naukowego pewnej francuskiej szkoły historycznej, charakteryzującej się poszanowaniem dziedzictwa – w tym dziedzictwa chrześcijańskiego – rozumianego w sposób całościowy i ciągły, co wyróżnia ją od częstego w nauce czysto racjonalistycznego i pozytywistycznego spojrzenia na dzieje Europy.
Cel projektu zostanie osiągnięty dzięki realizacji siedmiu przekładów, po raz pierwszy na język polski, i rozpowszechnieniu pozycji autorstwa René Grousseta (członka prestiżowej Akademii Francuskiej), Régine Pernoud (kustosz w Bibliotece Arsenału w Paryżu), Xaviera Martina (profesora Uniwersytetu w Angers) i Anne Bernet (laureatki wielu nagród historycznych) oraz dzięki realizacji trzech uzupełniających się tematycznie modułów e-learningowych, złożonych każdy z serii 60 wykładów, nagranych przez polskich naukowców, obejmujących okres formowania się tożsamości europejskiej od starożytności po czasy współczesne. Rezultaty projektu przedstawione będą w zakładkach „Książki” oraz „Nagrania”.
Poprzez wspomniane realizacje, oprócz ogólnopolskiej (również wśród Polonii) popularyzacji wiedzy
natury humanistycznej, celem projektu jest także zwiększenie w Polsce poczucia tożsamości europejskiej oraz promowanie myślenia o wspólnych związkach.
Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa w ramach programu realizowanego przez Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Społeczna Odpowiedzialność Nauki”, nr projektu SONP/SN/514927/2021, całkowita wartość projektu 888 893 zł, kwota dofinansowania 800 000 zł.
Katolicka myśl społeczna: pomniki, przykłady, kierunki rozwoju dla Polski
Termin realizacji: czerwiec – grudzień 2021
W ramach projektu dokumentującego i popularyzującego wiedzę z zakresu katolickiej nauki społecznej wydano siedem publikacji, z czego cztery pozycje tłumaczone po raz pierwszy na język polski: „Katechizm katolicki dziecka polskiego”; o. Augustin Berthe CSsR, „Gabriel García Moreno”; Wojciech Golonka, „G.K. Chesterton, Polska i polityka”; Jean Ousset, „Aby On Królował!”; Jean Ousset, „Działanie”; Jean Ousset, „Marksizm i Rewolucja”; o. Jacek Woroniecki OP, „Państwo i szkoła. Rozprawa z etatyzmem kulturalnym”.
Przy udziale polskich badaczy zrealizowano również dwadzieścia nagrań ilustrujących zagadnienia i postacie związane z katolicką nauką społeczną: „Wstęp do katolickiej nauki społecznej”; „Syllabus i Quanta Cura”; „Spór o liberalizm”; „Immortale Dei”; „Rerum novarum”; „Notre charge apostolique – list o błędach Sillonu”; „Quas primas”; „Divini illius Magistri”; „Divini Redemptoris”; „Mit Brennender Sorge”; „Jean Ousset” (dwa wykłady); „Gabriel Garcia Moreno”; „António de Oliveira Salazar”; „G.K. Chesterton” (dwa wykłady); „O. Jacek Woroniecki OP” (dwa wykłady); „Adam Doboszyński”; „Druga konspiracja a państwo katolickie”.
Rezultaty projektu przedstawione są w zakładkach „Książki” oraz „Nagrania”.
Wartość zadania:
399 405 zł. Projekt sfinansowano w całości ze środków Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego w ramach Funduszu Patriotycznego.
Fundamenty Europy w perspektywie francuskiej szkoły historycznej
Termin realizacji: grudzień 2021 – listopad 2023
Celem projektu jest poszerzenie i pogłębienie percepcji procesu tworzenia się cywilizacji zachodniej, do której w sposób niezaprzeczalny należy także Polska, poprzez
popularyzację w polskim środowisku naukowym oraz szeroko rozumianym społeczeństwie dotychczas nieznanego dorobku naukowego pewnej francuskiej szkoły historycznej, charakteryzującej się poszanowaniem dziedzictwa – w tym dziedzictwa chrześcijańskiego – rozumianego w sposób całościowy i ciągły, co wyróżnia ją od częstego w nauce czysto racjonalistycznego i pozytywistycznego spojrzenia na dzieje Europy.
Cel projektu zostanie osiągnięty dzięki realizacji siedmiu przekładów, po raz pierwszy na język polski, i rozpowszechnieniu pozycji autorstwa René Grousseta (członka prestiżowej Akademii Francuskiej), Régine Pernoud (kustosz w Bibliotece Arsenału w Paryżu), Xaviera Martina (profesora Uniwersytetu w Angers) i Anne Bernet (laureatki wielu nagród historycznych) oraz dzięki realizacji trzech uzupełniających się tematycznie modułów e-learningowych, złożonych każdy z serii 60 wykładów, nagranych przez polskich naukowców, obejmujących okres formowania się tożsamości europejskiej od starożytności po czasy współczesne. Rezultaty projektu przedstawione będą w zakładkach „Książki” oraz „Nagrania”.
Poprzez wspomniane realizacje, oprócz ogólnopolskiej (również wśród Polonii) popularyzacji wiedzy
natury humanistycznej, celem projektu jest także zwiększenie w Polsce poczucia tożsamości europejskiej oraz promowanie myślenia o wspólnych związkach.
Wartość zadania: 888 893 zł, wartość dofinansowania ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki 800 000 zł.
Katolicka myśl społeczna: pomniki, przykłady, kierunki rozwoju dla Polski
Termin realizacji: czerwiec – grudzień 2021
W ramach projektu dokumentującego i popularyzującego wiedzę z zakresu katolickiej nauki społecznej wydano siedem publikacji, z czego cztery pozycje tłumaczone po raz pierwszy na język polski: „Katechizm katolicki dziecka polskiego”; o. Augustin Berthe CSsR, „Gabriel García Moreno”; Wojciech Golonka, „G.K. Chesterton, Polska i polityka”; Jean Ousset, „Aby On Królował!”; Jean Ousset, „Działanie”; Jean Ousset, „Marksizm i Rewolucja”; o. Jacek Woroniecki OP, „Państwo i szkoła. Rozprawa z etatyzmem kulturalnym”.
Przy udziale polskich badaczy zrealizowano również dwadzieścia nagrań ilustrujących zagadnienia i postacie związane z katolicką nauką społeczną: „Wstęp do katolickiej nauki społecznej”; „Syllabus i Quanta Cura”; „Spór o liberalizm”; „Immortale Dei”; „Rerum novarum”; „Notre charge apostolique – list o błędach Sillonu”; „Quas primas”; „Divini illius Magistri”; „Divini Redemptoris”; „Mit Brennender Sorge”; „Jean Ousset” (dwa wykłady); „Gabriel Garcia Moreno”; „António de Oliveira Salazar”; „G.K. Chesterton” (dwa wykłady); „O. Jacek Woroniecki OP” (dwa wykłady); „Adam Doboszyński”; „Druga konspiracja a państwo katolickie”.
Rezultaty projektu przedstawione są w zakładkach „Książki” oraz „Nagrania”.
Wartość zadania:
399 405 zł. Projekt sfinansowano w całości ze środków Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego w ramach Funduszu Patriotycznego.