Projeky

Nauka bez świadomości jest jeno ruiną dla duszy.

Rabelais

Fundamenty Europy w perspektywie francuskiej szkoły historycznej

Termin realizacji: grudzień 2021 – listopad 2023

Celem projektu jest poszerzenie i pogłębienie percepcji procesu tworzenia się cywilizacji zachodniej, do której w sposób niezaprzeczalny należy także Polska, poprzez

popularyzację w polskim środowisku naukowym oraz szeroko rozumianym społeczeństwie dotychczas nieznanego dorobku naukowego pewnej francuskiej szkoły historycznej, charakteryzującej się poszanowaniem dziedzictwa – w tym dziedzictwa chrześcijańskiego – rozumianego w sposób całościowy i ciągły, co wyróżnia ją od częstego w nauce czysto racjonalistycznego i pozytywistycznego spojrzenia na dzieje Europy.

Cel projektu zostanie osiągnięty dzięki realizacji siedmiu przekładów, po raz pierwszy na język polski, i rozpowszechnieniu pozycji autorstwa René Grousseta (członka prestiżowej Akademii Francuskiej), Régine Pernoud (kustosz w Bibliotece Arsenału w Paryżu), Xaviera Martina (profesora Uniwersytetu w Angers) i Anne Bernet (laureatki wielu nagród historycznych) oraz dzięki realizacji trzech uzupełniających się tematycznie modułów e-learningowych, złożonych każdy z serii 60 wykładów, nagranych przez polskich naukowców, obejmujących okres formowania się tożsamości europejskiej od starożytności po czasy współczesne. Rezultaty projektu przedstawione będą w zakładkach „Książki” oraz „Nagrania”.

Poprzez wspomniane realizacje, oprócz ogólnopolskiej (również wśród Polonii) popularyzacji wiedzy

natury humanistycznej, celem projektu jest także zwiększenie w Polsce poczucia tożsamości europejskiej oraz promowanie myślenia o wspólnych związkach.

Wartość zadania: 888 893 zł, wartość dofinansowania ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki 800 000 zł.

Katolicka myśl społeczna: pomniki, przykłady, kierunki rozwoju dla Polski

Termin realizacji: czerwiec – grudzień 2021

W ramach projektu dokumentującego i popularyzującego wiedzę z zakresu katolickiej nauki społecznej wydano siedem publikacji, z czego cztery pozycje tłumaczone po raz pierwszy na język polski: „Katechizm katolicki dziecka polskiego”; o. Augustin Berthe CSsR, „Gabriel García Moreno”; Wojciech Golonka, „G.K. Chesterton, Polska i polityka”; Jean Ousset, „Aby On Królował!”; Jean Ousset, „Działanie”; Jean Ousset, „Marksizm i Rewolucja”; o. Jacek Woroniecki OP, „Państwo i szkoła. Rozprawa z etatyzmem kulturalnym”.

Przy udziale polskich badaczy zrealizowano również dwadzieścia nagrań ilustrujących zagadnienia i postacie związane z katolicką nauką społeczną: „Wstęp do katolickiej nauki społecznej”; „Syllabus i Quanta Cura”; „Spór o liberalizm”; „Immortale Dei”; „Rerum novarum”; „Notre charge apostolique – list o błędach Sillonu”; „Quas primas”; „Divini illius Magistri”; „Divini Redemptoris”; „Mit Brennender Sorge”; „Jean Ousset” (dwa wykłady); „Gabriel Garcia Moreno”; „António de Oliveira Salazar”; „G.K. Chesterton” (dwa wykłady); „O. Jacek Woroniecki OP” (dwa wykłady); „Adam Doboszyński”; „Druga konspiracja a państwo katolickie”.

Rezultaty projektu przedstawione są w zakładkach „Książki” oraz „Nagrania”.

Wartość zadania:

399 405 zł. Projekt sfinansowano w całości ze środków Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego w ramach Funduszu Patriotycznego.


thin